Search This Blog

Friday, January 4, 2013

شناخت تجهیزات ماهیگیری / تجهیزات کپور گیری


شناخت تجهیزات ماهیگیری / تجهیزات کپور گیری

به صورت ساده می نویسم چون خودم هم ماهیگیری و اطلاعات ساده ای داشتم ولی با همین اطلاعات ساده میشه یه ماهیگیری فنی و خوب داشت.
در باره تجهیزات ماهیگیری کپور گیری می خوایم صحبت کنیم شاید حتی در خرید لوازم ماهیگیری هم به شما کمک کند اطلاعات پایه ولی کاربردی.
اصلی ترین قطعات یک سیستم ماهیگیری انتظاری کپور گیری چوب و موتور ماهیگیری آن می باشد . که ابتدا در باره چوب ماهیگیری صحبت می کنیم چوب ها در بازار ایران اکثرا به صورت تلسکوبی می باشند یعنی مثل آنتن جمع یا باز می شوند که اکثر ماهیگیران این چوب ها را برای ماهیگیری انتخاب می کنند خود من هم اولین و آخرین چوب کپور گیری که گرفتم از همین آنتنی ها بود که به صورت تلسکوبی بود هم باز می شد هم بسته ولی چوب های حرفه ای دیگر تلسکوبی نیستند و به صورت تو پر و تیکه ای هستند مثلا چند تیکه که به هم متصل می شوند و در چند تیکه مثلا یک متر ثابت هستند این چوب های تیکه ای نصبت به چوب های تلسکوبی عمر بیشتر و مقاومت بیشتری و حزینه ریالی بیشتری برای خرید دارند و تمام حرفه ای ها بغیر از من از این چوب های تیکه ای استفاده می کنند من هم نداشتم فقط به خاطر مسائل مالی قادر به خرید این چوب های گران قیمت نبودم همون چوب های تلسکوبی هم برام کافی بود با همون چوب های تلسکوبی رکورد 10 کیلویی بگیرو رها کن رو تو دریاچه ماهیخاران استان فارس به جا گذاشتم . کسانی که چوب های تلسکوبی دارن باید بیشتر مواظب نگهداری آن باشند ضربه و بد باز کردن و جمع کردن منجرب شکستن و کاهش عمر چوب های تلسکوبی می شود. مثلا یک سنگ یا خاک بسیار کوچک روی چوب ماهیگیری در هنگام باز و بسته کردن چوب ماهیگیری منجرب خراشیده شدن چوب ماهیگیری می شود.
در انتخاب چوب ها چیز های مهم تر هم وجود دارند بغیر از تلسکوبی بودن یا چند تیکه بودن مثلا اکشن چوب و متراژ چوبو جنس چوب ؟
اکشن چوب ماهیگیری یعنی میزان پرتاب وزنه با سر چوب ماهیگیری می باشد هرچی اکشن بیشتر باشه رقمش انعطاف بودن سر چوب کمتر میشه ولی هرچه رقم اکشن کمتر باشه ارتجاعی بودن سر چوب ماهیگیری بیشتر میشه مثلا یه چوب اکشن 500 گرم سر چوب ماهیگیری زیاد ارتجاعی نداره و زیاد تکون نمی خوره ولی یه چوب اکش 30 گرم سر چوب ماهیگیری زیاد ارتجاعی هست و تکون می خوره. هرچی اکشن در چوب های کپوری بیشتر باشه چوب شکنندگی سر اون کمتر میشه . . . . .
در سیستم های انتظاری معمولا اکشن های بای 90 گرم رو انتخاب می کنند بین 90 تا 350 گرم چوب های ایده ال انتظاری برای صید ماهی کپور می باشد توجه داشته باشید که گاهی اوقات اکشن رو به ال بی   LB می زنند یعنی پوند برای بدست آوردن گرم اکشن هر ال بی   LB رو ضربدر 453 گرم کنید تا کیلوگرم اون بدست بیاد.
طول چوب ماهیگیری کپور گیری هم خیلی مهمه بهترین متراژ های پیشنهادی اینجانب بین متراژ 3.60 تا 4.50 متر می باشد ولی استاندارد اون بین 3.60 تا 3.90 می باشد بابا استاندارد کجا بود هرچی دلت خواست بگیر ولی اصول پایه رو رعایت کن. طول بلند چوب ماهیگیری منجرب پرتاب بلندتر میشه اینو فراموش نکنید . 
جنس چوب کپور گیری هم می تونه کربن باشه هم می تونه فایبر گلاس باشه هم می تونه ادقامی از این دو باشه جنس بهتر بستگی به مایه بیشتر داره که چقدر هزینه کنی و از کجا چوب بخری !!!!
خوب مفصل در باره چوب های کپور گیری صحبت کردیم وحالا نوبت موتور ماهیگیری می باشده این هم نصف دیگه ماجراست که خیلی مهمه و باید در انتخاب اون دقت کنیم موتور های ماهیگیری انتظاری به دلیل اینکه زیاد در دست ماهیگیر چوب وچرخ قرار ندارد و چوب وچرخ دائم روی پایه هست سایز اونو بزرگ و سنگین انتخاب می کنند و میزان گنجایش نخ روی این مدل موتور ها تقریبا زیاده مثلا بین 200 تا 300 متر نخ سایز 40 به راحتی رو موتور ماهیگیری جا می شود معمولا موتور هارو از روی حجم اونا شناخته میشه و این درجه بندی معموولا از 1000 شروع می شود تا 7000 یا 8000 و هرچی این درجه بالاتر برود سایز و وزن موتور ماهیگیری و گنجایش نخ اون بیشتر می شود وسایز پیشنهادی این جانب بین 5000 تا 6000 می باشد البته شما حتما اطلاعات روی موتور ماهیگیری رو مطالعه کنید چون کنجایش نخ روی اونا نوشته شده که چقدر موتور نخ روش جامیشه .موتور ها در بازار به سه نمونه کلی می باشند یکی تک کلاجه که کلاج اون روی متور می باشد و دیگری تک کلاجه که کلاج اون زیر موتور می باشد و دیگری دو کلاجه که هم کلاج در رو وزیر آن می باشد که به دسته سوم موتور های رانر هم گفته میشه . . .
در شروع ماهیگیری پیشنهاد من آن دسته از موتور های می باشد که یک کلاج در رو موتور دارند. جنس موتور هم بستگی به میزان مایه ای که پیاده میشید برای خردید اون داره.
نخ ماهیگیری هم مهمه سایز پیشنهادی بین 35 تا 45 میباشد از جنس ساده منو فیلامنت و قدرت بالای کشش در پاره شدن
دیگر تجهیزات سیستم کپور گیری چایه برای قرارگیری چوب و  چرخ کپور گیری می باشد که در مدل های مختلف می باشد خوابیده مثل پایه پد که با آلارم هشداردهنده بنام بازر که هزینه تهیه اون کمی گرونه و نوع پایه های دیگه ارزان تره مثل پایه ایستاده یا پایه هفتی  ، نت یا چاک برای در اوردن ماهی از آب به بیرون ، سبد زنده نگهدارنده برای زنده نگهداشتن ماهی قبل از رها سازی ، جعبع برای نگهداری تجهیزات ریز ودرشت . . . .
مطالب رو دنبال کنید
مقاله بعدی درباره تجهیزات اسگنیگ مخصوص صید ماهی قزل آلا می باشد
نویسند :
ارادمتند شما ابی فیشر
اتریش 2013/1/4

No comments:

Post a Comment

Vedder river steelhead fishing in april

Vedder river steelhead fishing in april So so lucky only 5 minutes from home I could still head out the river. I’m so thankful and grateful ...