Search This Blog

Thursday, January 3, 2013

در جستجوی ماهی قزل الای رنگین کمان


در جستجوی ماهی قزل الای رنگین کمان

2013.1.3
نویسنده : ابی فیشر
صید ماهی های سردابی و رودخانه ای از لذت بالای بر خوردار می باشد منظور از ماهی سردابی ماهی های مثل قزل آلا می باشد و ماهی گرمابی هم مثل ماهی کپور . . .
بحث ما صید ماهی قزل آلا در رودخانه می باشد ولی اصل بحث مشترکه بین صید ماهی قزل آلا در رودخانه و دریاچه . . .
اولین نکته اینه که ما کجا می تونید ماهی قزل الای رنگین کمانو پیدا کنم مثلا ما تو استان فارس هر سرچشمه ای که می دیدیم روش یه پرورش ماهی در حال کار کردنه مطمعن بودیم که تو رودخونه ماهی قزل آلا وجود داره ، ماهی قزل آلا نیاز به آبی داره که دمای اون پایین باشه و آب سرد و پر از اکسیژن باشه برای همین این شرایط رو فقط چشمه و سرچشمه ها و وردخونه های نزدیک چشمه ها دارند . . . 


پس دیگه نیازی نیست دنبال مکان ماهیگیری ازاینو اون باشی به دنبال چشمه ها و سرچشمه های بزگ باش که پرورش ماهی  نزدیک آن احداث شده و کار می کنه با گوگل ارت می تونی  از بلا پرورش ماهی هاور به بینی . . .
ماهی های قزل آلای رنگین کمان زمانی که کوچیک هستند یا دریچه ها شکسته شده یا سیل و بارندگی زیاد از پرورش ماهی ها فرار می کنند و در روخونه به ادامه زندگی خود ادامه می دهند . ماهی ها حتی تا دها کیلومتر از پرورش ماهی دور شده و به پایین دست روخونه می روند به جای که دور از هر گونه شلوغی و رفت و آمد باشه . . .
وزن ماهی ها تا 10 یا 14 کیلو می رسد فقط باید مکان مناسیبی رو برای زندگی انتخاب کنند من خودم تا 8 کیلویشو دیم سر قلابم بود دستو پام قفل شد ماهی هم فرار کرد ولی 3 یا 4 کیلویی زیاد گرفتم و دوستام هم 4 یا 5 کیلویی زیاد گررفتند آقای ستوده هم یه 6 کیلویی گرفت تو همین رودخونه شیش پیر خودمون . . .


خوب الان دیگه می دونید ماهی قزل آلا کجا میشه پیدا کرد مثلا همین رودخون شیش پیر که همه توش رکورد زدند روی سرچشمه این رودخونه بزرگ 4 تا پرورش ماهیه و تمام ماهی ها از پرورش گاه فرار کردند . . .
یه نگاهی هم به خود ماهی می ندازیم :
ماهی قزل آلا جزء ماهی های مهاجم و شکارچی هست مثل ماهی براکودا یا شیر دریا یا مثل اردک ماهی و ماهی سوف یعنی برای تغذیه به شکار میره و غذای اونو موجودات زنده تشکیل میده مثل لارو حشرات ، خود حشرات ، بچه ماهی ، حتی بچه ماهی قزل آلا و در گاهی اوقات موش یا مار یا هر چیز متحرکی که قابل بلع توسط ماهی باشد به چشم غذا به اون نگاه می کنه . .. .  ..
ماهی قزل آلا شنا کردنو خیلی دوست داره و همیشه بر خلاف جریان آب شنا می کنه و در قسمت های از رودخونه شما می تونید اونو به بیند اکسیژن زیادی وجود داشته باشد یه نکته اگه نگاهی به پرورش ماهی ها بکنید در ابتدای ورود آب به قسمت پرورش ماهی ها ابتدا آب رو از ارتفاع از صحفه های روزنه دار عبور می کنند تا آب کف کنه و هوا با اون مخلوط بشه و آب حباب دار به وجود بیاد و اکسیژن آب رو بالا به برند و سپس آب رو وارد قسمت ماهی ها می کنند . . .
خوب تو رودخونه ها کار این صحفه حباب دار پرورش ماهی رو آبشار ها انجام می دند یا تند آب های که به سنگ ها می خورند حباب رو در آب به وجود میارن و ماهی های قزالا برای بقای زندگی به این حباب ها واکنش نشون می دند و جاهای از رودخونه این حباب ها توسط آبشارو تند آب ها به وجود امده است.
مکان های ایده ال صید ماهی قزل آلا برای من جای هست که تند آب با حباب های زیاد وارد چاله آب عمقیق و عمق زیاد و تا حدودی نیمه راکت می شود این مکان ها مکان های مناسبی برای صید ماهی قزل آلا می باشده.
همیشه پشت آبشارها هم ماهی های قزل الای زیادی گرفتم دلیل تجمع ماهی های قزل الا در همیچین جا های فقط عمق زیاد و مناسب و ایجاد حباب هوا واکسیژن توسط آبشار یا تند آب ها می باشد . . .


دمای آب هم نکته قابل توجه ای در باره صید ماهی قزل آلا می باشد مثلا در دمای پاین آب ماهی رو میشه ر تمام نقاط روخونه پیدا کرد ولی زمانی که دمای آب بالا میاد و هوا گرمه ما هر جای رودخونه نمی تونیم دنبال ماهی قزل آلا باشیم بیشتر ماهی ها به عماق رودخونه ها میرن جای که عمق زیاده میرن یا زیر سایه شاخه و برگ درختان مخفی میشن جای که دمای آب پاین تر از جا های دیگر روخونه می باشد . . .
خوب وارد ماهیگیری میشیم و ماهیگیر با چه طعمه ای می تونه ماهی قزل آلا رو صید کنه :
ماهی قزل آلا ماهی مهاجمی هست پس صید ماهی مهاجم با طعمه طبیعی زیاد حرفه ای نیست برای همین در مورد صید ماهی قزل الا با طعمه مصنوعی صحبت می کنیدم.
نمی خوام موضوع رو زیاد پیچو تابش بدم و خیلی ساده می گم چون خودم هم ساده یاد گرفتم ماهی قزل آلا به طعمه های مصنوعی که تو اب تحرک داشته باشه فقط حمله میکنه ، مثلا مثل بچه ماهی که در حال فراره یا حشره ای که تو آب افتاده داره با جریان آب یا مخالف آب حرکت می کنه ، کاره خاصی نمی خواد کنید شما طعمه مصنوعی رو پرتاب می کنید و مخالف جریان آب اونو جمع می کنید وطعمه رو به حرکت در میارید طعمه نباید به کف آب برسه و نباید به روی آب برسه و با یه سرعت یکنواخت اونو جمع کنید ، حالا فرقی نداره داری لانسه استفاده می کنی یا قاشوقک یا ماهی مصنوعی یا پشه استیمر . . .
من با سیستم فلای ماهی های قزل آلای زیادی گرفتم می دونید فقط چیکار کردم پشه رو به انتهای رودخونه چند متر اونورتر پرت می کردم و زیر آب با سرعت یک نواخت پشه استیمر خودمو جمع می کردم و ماهی قزل آلای یک کیلویی یا دوکیلویی از زیر آب اینور یا اونو بهش حمله می کرد برای اینکه پشه من سنگین تر بشه بیست سانت بالاتر از پشه از سرب زیتونی برای سنگین شدن پشه استفاده می کردم . . . .
همین سیستم رو درلانسه کشی هم استفاده می کردم لانسه رو دو یا چند متر اونورت پایین رودخونه پرتاب می کردم و آروم به سمت خوم جمع می کردم نه لانسه به کف آب می رسید نه به روی آب با سرعت یک نواخت به سمت چوب ماهیگیری جمع می کردم ماهی قزل الا به لانسه حمله می کرد . .. .
اصلا بزارید موضع لانسه کشی رو برای شما بشکافم و ساده تر کنم موضوع رو یادمه تو یکی ار برنامه های ماهیگیری دیدم دوستان در لانسه کشی برای آموزش حرف های رو میزدنند که اینگار می خوان ماهیگیر تازه کارو به کره ماه بفرستند من هم یه تکه نخ بر داشتم و یه لانسه سرش زدم و گفتم لانسه کشی یعنی این پرت می کن و جمع می کنی همین کارو با نخ دستی  یه لانسه انجام دادم ویه ماهی قزل الا هم گرفتم اونم با نخ دستی کار خاصی نکردم فقط اصول لانسه کشی رو انجام دادیم . . . .
اصول ساده ولی کلیدی در صید ماهی قزل آلا :
اکثر رودخونه های که ما در آن مشغول صید ماهی قزل آلا می شویم آب زلالی دارد پس ماهی قزل الا به راحتی بیرون از آب رو می بینه برای همین سکوت و استتار و حتی آروم راه رفتن کنار رودخونه باید رعایت شود . . .
سعی کنید همراه جریان روخانه حرکت کنید و جای قلاب بندازید که قبلا اونجا نرفتید و پایین دست شما و رودخانه هست ..
در لانسه کشی می تونید از نخ رنگی استفاده کنید و مشکلی نیست برای مسیر دید ماهیگیر در آب خوبه و در اتصال طعمه مصنوعی با نخ اصلی حتما از هرزگرد استفاده کنید.


پشه : پشه استیمر ابی فلای پترن ebi fly pattern
طراح : ابی فیشر


یکی از افتخاری که در ماهیگیری خودم به دست آ.ردم اراده ای داشتم که 10 ها سیستم ماهیگیری که داشتمو کنار گزاشتم و فقط فلای کار کردم و تو فلای هم با پشه های ماهیگیری کردم که که طراحی خودم و به نام خودم بوده چه در آب شور چه در اب شیرین و در زیر با نومنه های از این پشه ها آشنا میشید که اکثر با اون ماهی قزل آلای رنگین کمان گرفتم با همون روش کششی که بالا نوشتم فقط پرت کردم و جمع کردم




نژاد ماهی : ماهی قزل آلای رنگین کمان
سیستم صید : سیستم فلای فیشینگ
تاکتیک صید : سیستم کششی
پشه : پشه استیمر ابی فلای پترن ebi fly pattern
ماهیگیر : ابی فیشر
مکان ماهیکیری : آبشار مارگون


نژاد ماهی : ماهی قزل آلای رنگین کمان
سیستم صید : سیستم فلای فیشینگ
تاکتیک صید : سیستم کششی
پشه : پشه استیمر ابی فلای پترن ebi fly pattern
ماهیگیر : ابی فیشر
مکان ماهیکیری : آبشار مارگون



نژاد ماهی : ماهی قزل آلای رنگین کمان
سیستم صید : سیستم فلای فیشینگ
تاکتیک صید : سیستم کششی
پشه : پشه استیمر ابی فلای پترن ebi fly pattern
ماهیگیر : ابی فیشر
مکان ماهیکیری : آبشار مارگون



پشه : پشه استیمر ابی فلای پترن ebi fly pattern
طراح : ابی فیشر



پشه : پشه استیمر ابی فلای پترن ebi fly pattern
طراح : ابی فیشر



ارادتمند شما ابی فیشر

No comments:

Post a Comment

Kamloops trout on fly

  Kamloops trout on fly I was so happy to catch a 22 inch trout flyfishing and Kamloops this awesome fishing is a way of life for any of us....